“Een intimistische en gestilleerde productie”

“Een intimistische en gestilleerde productie”

Theaterrecensent Tuur Devens kwam, zag en schreef onderstaande over Timothy.

De constante zoektocht van een mens naar erkenning, naar liefde, naar zichzelf.

Het verse gezelschap De Mannschaft maakt met Timothy een bijzonder intimistische en gestileerde productie. Stijn Van de Wiel en Michai Geyzen hebben zich gebaseerd op de film Grizzly Man van Werner Herzog. Dat is het tragische verhaal over Timothy Treadwell die dertien jaar lang woont tussen de beren, ze filmt,ze beschermt, ze verdedigt voor de buitenwereld. Maar het noodlot slaat toe, een beer blijft een beer, en Timothy wordt samen met zijn geliefde Amy opgegeten.

In hun theaterproductie leggen ze de nadruk op de constante zoektocht van een mens naar erkenning, naar liefde, naar zichzelf. Een dolen aan de rand van wereld, een balanceren in jezelf. Het is een caleidoscopische weergave van emoties die los komen bij de dood van een geliefde: angst, verdriet, liefde, boosheid, zelfverwijt,…. Jeroen Perceval doet dat vooral fysiek, de ene keer met veel bravoure, dan weer teder, Suzanne Grotenhuis gebruikt haar stem, aarzelend, subtiel smachtend, en vooral kwetsbaar.

De herhalingen van scènebeelden, van herinneringen, zetten zich voort op een groot transparant scherm in een verdubbeling en tegelijkertijd een weerspiegeling van de personages. Derk Stenvers levert daarmee live knappe, donkere filmbeelden. Af en toe meen je een grommende, aanvallende zwarte beer achter de schaduwbeelden te kunnen ontwaren. Suggestief glijden projectie en spel in elkaar over, in losse momenten, in herhalingen, in de toenaderingspogingen tussen de twee personages, passioneel, teder, in de herhalingen van herinneringen, van opnamepogingen, in de manieren om de angst voor beren te overwinnen, om zichzelf op te peppen. Een beklijvend ritme van hoekige zinnen zet zich voort in de in de verte echoënde klanken van de gitaar (Ignatz). De soundscape wordt nooit opdringerig, blijft sereen, broos. Als een ui wordt die broosheid gepeld, laag per laag, heel organisch, ook in woord, in spreken, spel, beeld. Integer en melancholisch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *